- Komplexná diagnostika klienta
- Zhodnotenie školskej spôsobilosti
- Intervenčné a terapeutické činnosti
- Cenník odborných činností
Komplexná diagnostika klienta
Psychologická diagnostika sa zameriava na:
- úroveň intelektových schopností,
- úroveň jednotlivých psychických funkcií,
- osobnosť a emocionalitu, reakcie na záťažové situácie a konflikty, individuálnu schopnosti zvládať náročné situácie, ako aj aktuálne špecifické zmeny v prežívaní a správaní klienta.
Logopedická diagnostika sa zameriava na:
- zhodnotenie vývinu reči a komunikačných schopností u detí v ranom veku,
- vyšetrenie jazykových schopností u detí predškolského veku (výslovnosť, naratíva, jazykový cit, fonematické uvedomovanie, sluchová pamäť, slovná zásoba, porozumenie reči a iné),
- vyšetrenie a terapia plynulosti reči.
Špeciálno-pedagogická diagnostika sa zameriava na:
- úroveň čiastkových kognitívnych/ špecifických funkcií,
- úroveň školských zručností zodpovedajúcich danému veku klienta,
- aktuálne špecifické prejavy v prežívaní a správaní klienta.
Pri prvej návšteve je potrebné zobrať so sebou:
- kópiu odborných vyšetrení od narodenia klienta;
- korekčné pomôcky, ktoré klient potrebuje pri práci (napr. okuliare, lupa,…).
Postup vyšetrenia:
- vyšetrenie začína v dohodnutom čase, zväčša v ranných hodinách v doobedňajšom čase (je dôležité, aby ste nemeškali);
- klient prichádza v sprievode zákonného zástupcu;
- zákonný zástupca vyplní potrebné dokumenty, ktoré sú súčasťou osobného spisu klienta (žiadosť o vyšetrenie v SCPP BambiCentrum, anamnestický dotazník),
- prebieha postupne špeciálno-pedagogické a psychologické vyšetrenie (v trvaní 2 – 3 hodín), prostredníctvom štandardizovaných a neštandardizovaných diagnostických testov a rozhovoru s klientom;
- po vyšetrení prebieha odborné poradenstvo pre rodiča, v rámci ktorého sa zhodnotia závery realizovaných diagnostík, ako aj následné odporúčania a navrhované postupy ďalších krokov v procese komplexnej diagnostike a následnej intervencie.
Zhodnotenie školskej spôsobilosti
Vyšetrenie školskej spôsobilosti
- ideálny stav vývinu žiaka pri nástupe na základnú školu je vtedy, ak sú čiastkové kognitívne/ špecifické funkcie rovnomerne rozvinuté,
- ak je vývin dieťaťa od narodenia oneskorený alebo nerovnomerný, spoje medzi analyzátormi sa vytvárajú ťažšie a špecifické funkcie mozgu tak dozrievajú nerovnomerne a celkovo podpriemerne,
- prejavy tohto nerovnomerného vývinu pozorujeme už v ranom a predškolskom veku, a to v oblasti oneskorenej reči, grafomotorickej neobratnosti, sociability,
- neskôr ako problémy v školských zručnostiach, ktoré vznikajú ako dôsledok rôznych variantov deficitov v špecifických funkciách u týchto žiakov, ktoré sa prejavujú v oblastiach vizuálnej percepcie (vizuálne členenie, vizuálna diferenciácia, vizuálna pamäť), v auditívnej percepcie (auditívne členenie, auditívna difereciácia, auditívna pamäť), priestorovej orientácie (hmatové vnímanie, telesná schéma, dvojdimenzionálna priestorová orientácia), v intermodálnych vzťahoch a v serialite,
- práve tieto oslabenia sú následne jedným z predpokladov vzniku vývinových porúch u detí a žiakov, a to najmä vývinových porúch učenia a porúch aktivity a pozornosti.
Vyšetrenie školskej spôsobilosti sa zameriava na:
-
získanie informácie o aktuálnych schopnostiach a zručnostiach a predpokladoch dieťaťa, ktoré sú potrebné na
optimálny štart v základnej škole a nadobúdanie školských zručností:
- úroveň čiastkových kognitívnych/ špecifických funkcií,
- úroveň predčitateľských zručností,
- úroveň grafomotorických zručností,
- úroveň matematických predstáv,
- sociálne, emocionálne prejavy a psychomotorický vývin.
- vyšetrenie začína v dohodnutom čase, zväčša v ranných hodinách v doobedňajšom čase (je dôležité, aby ste nemeškali);
- klient prichádza v sprievode zákonného zástupcu;
- zákonný zástupca vyplní potrebné dokumenty, ktoré sú súčasťou osobného spisu klienta (žiadosť o vyšetrenie v SCPP BambiCentrum, anamnestický dotazník),
- prebieha postupne špeciálno-pedagogické a psychologické vyšetrenie (v trvaní 2 – 3 hodín), prostredníctvom štandardizovaných a neštandardizovaných diagnostických testov a rozhovoru s klientom;
- po vyšetrení prebieha odborné poradenstvo pre rodiča, v rámci ktorého sa zhodnotia závery realizovaných diagnostík, ako aj následné odporúčania a navrhované postupy ďalších krokov v procese komplexnej diagnostike školskej spôsobilosti
- v prípade zisteného nerovnomerného, resp. oneskoreného vývinu je klientovi navrhnutý proces následnej intervencie, prípadne pokračovanie v plnení povinnej školskej dochádzky v materskej škole (t.j. „odklad školskej dochádzky“).
Pri prvej návšteve je potrebné zobrať so sebou:
- kópiu odborných vyšetrení od narodenia klienta;
- korekčné pomôcky, ktoré klient potrebuje pri práci (napr. okuliare, lupa,…).
Pokračovanie plnenia povinného predprimárneho vzdelávania v materskej škole (v minulosti tzv. „odklad školskej dochádzky“)
Od 1.1.2021 je účinná nová legislatívna zmena zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Táto zmena upravuje postup pri podávaní žiadaní o pokračovanie plnenia povinného predprimárneho vzdelávania v MŠ.
- zákonný zástupca informuje riaditeľku MŠ, že by mal záujem o pokračovanie plnenia povinného predprimárneho vzdelávania v MŠ pre svoje dieťa,
- riaditeľka MŠ odporučí zákonnému zástupcovi návštevu príslušného zariadenia poradenstva prevencie.
- ak má rodič pochybnosti o tom, či dieťa dosiahlo školskú spôsobilosť (t.j. má ťažkosti napr. v grafomotorických činnostiach, v nestálej pozornosti pri vedených činnostiach, oneskorený alebo narušený vývin reči, a pod.),
- ak učiteľka/riaditeľ MŠ odporučí zákonnému zástupcovi, aby ich dieťa pokračovalo v plnení povinného predprimárneho vzdelávania v MŠ.
- Áno. Rodič má zákonnú povinnosť zapísať dieťa do ZŠ pri splnení podmienky veku. Každý dieťa po dovŕšení 6 rokov na zápis do ZŠ bude musieť ísť aj napriek tomu, že zákonný zástupca uvažuje dať žiadosť na pokračovanie plnenia povinného predprimárneho vzdelávania v MŠ. V ZŠ bude zákonný zástupca dieťaťa sám iniciatívne informovať riaditeľa ZŠ o tom, že požiada riaditeľku MŠ o pokračovanie plnenia povinného predprimárneho vzdelávania v MŠ.
- Ak dieťa ani po pokračovaní plnenia povinného predprimárneho vzdelávania v materskej škole nedosiahlo školskú spôsobilosť, začne najneskôr 1. septembra, ktorý nasleduje po dni, v ktorom dieťa dovŕšilo 7.rok veku, plniť povinnú školskú dochádzku v ZŠ.
Potrebná je písomná žiadosť s prílohami:
- písomný súhlas príslušného zariadenia výchovného poradenstva a prevencie,
- písomný súhlas pediatra,
- informovaný súhlas zákonného zástupcu.
Rozhodnutie vydáva riaditeľ MŠ.
Intervenčné a terapeutické činnosti
Program KUMOT patrí do skupiny programov Dr.Kuncovej (KUPOZ, KUPREV,KUPUB). Je to skupinový program pre rozvoj motoriky a sociálnych zručností. Program je určený pre deti od 5 do 8 rokov a je vhodný najmä pre deti nesmelé, motoricky či sociálne neobratné, alebo deti s ADHD/ADD.
Ako funguje
Celý program pozostáva z 10 stretnutí, na ktorých si deti precvičujú jemnú a hrubú motoriku a sociálne správanie. Striedajú sa činnosti individuálne, párové a skupinové, v ktorých si dieťa osvojuje vodcovskú pozíciu, schopnosť podriadiť sa vedeniu druhých i skupinovú spoluprácu. Dôraz je kladený najmä na rozvoj sociálnych kompetencií, deti si dávajú vzájomnú spätnú väzbu, ale aj návrhy možných spôsobov, ako v daných situáciách reagovať.
Stretnutia sú pod vedením obvykle dvoch vyškolených odborníkov a prebiehajú 1x týždenne po dobu 60 minút. Na týchto stretnutiach nie sú prítomní rodičia detí. Program je hravý a využíva mnoho veselých pesničiek. Po ukončení celého programu sa odborník (psychológ, špeciálny pedagóg) individuálne stretáva s rodičom každého dieťaťa za účelom zhodnotenia jeho priebehu a poskytnutia spätnej väzby.
Čo posilňuje
- otvorenejšiu komunikáciu dieťaťa,
- hrubú motoriku,
- ovládanie hovoridiel,
- verbálne aj neverbálne vyjadrovanie citov dieťaťa,
- ovládanie impulzov
- prosociálne správanie
Program KUPOZ vypracovala klinická psychologička PhDr. Pavla Kuncová za účelom rozvoja pozornosti u detí. Program je určený pre deti mladšieho školského veku od 8 do 12 rokov. Zameraný je najmä na rozvíjanie sluchového a zrakového vnímania, sluchovej a zrakovej pamäte, schopnosti koncentrácie pozornosti, logické myslenie a vyjadrovacie schopnosti.
Pre koho je vhodný
- s poruchami pozornosti a hyperaktivitou,
- poruchami učenia,
- pomalším psychomotorickým tempom,
- neurotickými ťažkosťami,
- s hraničným intelektom,
- s intelektovým nadaním
Ako funguje
Hravým spôsobom trénuje návyky pozornosti, priestorových vzťahov, pojmového myslenia či psychomotorického tempa. Základom programu je práca v domácom prostredí, založený je na spolupráci rodiča a dieťaťa, kedy rodič s dieťaťom pracuje s pripravenými pracovnými listami pod metodickým vedením zaškoleného odborníka (špeciálny pedagóg) a nasleduje jeho odporúčania.
Trvanie programu je 15 týždňov, kedy rodič spolu s dieťaťom pracuje denne približne 15 – 20 minút. Dôležitá je pozitívna motivácia dieťaťa pre prácu, kladenie dôrazu na udržanie a prenášanie pozornosti. Rodič v dohodnutých intervaloch (napr. každých 14 dní) príde na konzultačné stretnutie s odborníkom, kedy sa oboznámi s ďalším postupom v programe. Jednotlivé úlohy majú stúpajúcu náročnosť, niektoré sú časovo limitované. Dieťa sa takto učí pracovať s časovým limitom, zvyknúť si na časové obmedzenie v situáciách, ktoré ho neohrozujú. Úspech programu spočíva už vo vykonaní zadaných úloh a nie v ich riešeniach.
Čo posilňuje
- pozitívnu komunikáciu a vzťah medzi dieťaťom a rodičom,
- psychomotorické tempo,
- výkon v koncentrácii pozornosti dieťaťa,
- sebavedomie dieťaťa,
- emočné vyladenie pri prístupe k pravidelnej práci,
- odbúranie stresu z časového limitu,
- celkové zlepšenie školského výkonu
- podporuje učenie sa pravidelnosti vykonávania cielenej činnosti
Postup : konzultácie s odborníkom 2 x mesačne (príp. podľa potreby) – 20 eur /rozsah 30- 45 min./
Program KUPREV je primárne preventívny program určený pre deti predškolského a mladšieho školského veku od 4 do 8 rokov.
Pre koho je vhodný
Program sa úspešne využíva najmä pre deti:- s poruchami pozornosti a hyperaktivitou,
- s vývinovou dysfáziou či inými poruchami reči,
- s poruchami autistického spektra,
- s odkladom povinnej školskej dochádzky,
- s hraničným intelektom,
- s pervazívnymi vývinovými poruchami,
- bilingválne deti,
- úzkostné deti,
- nadané deti,
- všetky deti, ktorým chcú rodičia zabezpečiť bezproblémový vstup do školy
Ako funguje
Program je zostavený pre dvojicu dieťa-rodič a významným spôsobom tak prehlbuje základné prirodzené vzťahy a väzby v rodine Tvorí ho 18 na seba nadväzujúcich tém z bežného života detí. Každá lekcia poskytuje najskôr základné informácie, ktoré sú napísané vo forme rozprávania rodiča dieťaťu. Na každú tému je vyhradený cca 1 týždeň, presná časová hranica však v prípade tohto programu nie je určená.
Ťažisko spočíva najmä v domácej príprave, program realizujú doma rodičia s dieťaťom pod odborným metodickým dohľadom špeciálneho pedagóga. Program je dostatočne pružný a dá sa prispôsobovať aktuálnej situácii dieťaťa i rodinným zvykom. V prípade potreby sa dajú jeho časti niekoľko krát opakovať so stúpajúcou náročnosťou. Pre dieťa je spracovaný zaujímavou formou, využíva bežné nástroje komunikácie a spolupráce, ako rozhovor, hru, kreslenie, spievanie, lepenie, vystrihovanie a iné typické detské činnosti.
Čo posilňuje
- komunikáciu a rečové schopnosti dieťaťa,
- vzťah medzi dieťaťom a rodičom,
- orientáciu v bežných sociálnych situáciách,
- informačnú orientáciu k daným témam,
- informácie o vlastnej osobe a rodinných vzťahoch
- orientáciu v čase a v priestore,
- bezproblémovú adaptáciu na školu,
- zdravý vývin osobnosti a lepšiu kvalitu života dieťaťa.
Postup : konzultácie s odborníkom 2 x mesačne (príp. podľa potreby) – 20 eur /rozsah 30- 45 min./
JIAS sluchový tréning môže byť prínosom pre deti, mládež a dospelých s rôznymi rečovými a/alebo jazykovými problémami, prejavujúcimi sa na úrovni tak verbálnej (slovnej), ako i písomnej (vrátane špecifických porúch učenia a dyslexie). Toto môže zahŕňať ťažkosti v jednej, alebo niekoľkých nasledovných oblastiach:
- Správna výslovnosť
- Expresia (rozprávanie)
- Sluchové spracovávanie / počúvanie
- Písaný jazyk (dyslexia)
- Čítanie
- Písanie / pravopis
- Fonematické/fonologické uvedomovanie
- Dyspraxia
- Poruchy autistického spektra
- Porozumenie a zapamätanie informácií a inštrukcií
- Časovo obmedzená schopnosť udržať pozornosť – ťažkosti s koncentráciou
- Sebavedomie a sebadôvera
- Správanie – v dôsledku zníženej schopnosti komunikácie
- Precitlivenosť na hluk alebo určité zvuky
JIAS sluchový tréning vykazuje veľmi dobré výsledky pri nasledovnej symptomatike:
- Zlepšenie konverzačných zručností
- Jednoduchšie a ľahšie čítanie a písanie
- Jednoduchšie vysporiadavanie sa so zvukmi okolia (okolitý ruch, hluk atď)
- Zlepšenie koncentrácie
- Zlepšenie zapamätania počutého
- Ľahšie učenie sa novým slovám
- Jednoduchšie spracovávanie a nasledovanie inštrukcií
- Rozpoznávanie emócií druhých ľudí
- Zlepšenie kvality spevu, lepšie udrží melódiu
- Ľahšie porozumenie vtipov
- Reč sa stáva menej váhavá, je výraznejšia
- Zvýši sa sebavedomie a sebadôvera
- Stráca sa plochý monotónny hlas
- Lepšia diferenciácia podobne znejúcich slov
- Menší výskyt zamieňania písmen, otáčania písmen pri čítaní, ale aj písaní
- Zlepšenie porozumenia čítaného textu
- Znižuje sa počet pravopisných chýb
- zamerané na elimináciu šikanovania a iných negatívnych javov v predprimárnom vzdelávaní,
- zamerané na elimináciu šikanovania a iných negatívnych javov v základnej a strednej škole;
- zamerané na stimuláciu čiastkových kognitívnych funkcií a elimináciu negatívnych dopadov týchto oslabení na správanie a prežívanie dieťaťa/ žiaka;
- zameraná na stimuláciu oslabených, resp. oneskorených jazykových schopností podľa individuálnych potrieb dieťaťa.
Cenník odborných činností
Odborná činnosť | Trvanie | Cena |
Diagnostika JIAS | 1,5 – 2 hod. | 100 eur |
Hudobný set /potrebné cca 4-7 sety/ | - |
45 eur platba - Avare centrum |
Sonorias JIAS music player | Android/ Apple | 10,99 eur/ 12.99 eur |
Slúchadlá: A KG k52, A KG k72, SONY MDR-2x110 |
- |
cca od 35 eur klient si kupuje sám |
Kontrolné stretnutie a diagnostika | 1 -1,5 hod. | 90 eur |
KuPOZ - domáca práca pod vedením špeciálneho pedagóga – materiály – 45 eur, 2x mesačne online vedenie 20 eur
KuPREV - domáca práca pod vedením špeciálneho pedagóga – materiály – 31 eur, 2x mesačne online vedenie 20 eur